Remember where u came from!

Bijna iedereen heeft het wel eens gehad: dat je tussen 2 banen in zit. Nu met de huidige economische crisis duurt het voor sommigen wat langer dan ze zelf gedacht hadden. Ook ik, die altijd wel werk had, heb ook een gap gehad waarin ik heel veel solliciteerde maar niet aan de bak kwam. In die tussentijd heb ik goed na kunnen denken over wat ik daadwerkelijk wilde. Ook heb ik met veel mensen gesprekken gevoerd welke kant ik nu eigenlijk op wilde.

Het heeft zo moeten zijn dat ik nu met m’n eigen bedrijf begonnen ben. Of eigenlijk is het dat ene gesprek met een Directeur van de Hogeschool Rotterdam geweest. Hij was degene die mij helemaal in het begin van mijn carrière als beginnend docent heeft aangenomen. Dat gesprek toen was het meest onorthodoxe, leuke en eerlijke gesprek ooit, maar in een volgende blog meer daarover.

Enfin, deze directeur gaf aan dat ik niet een bepaalde positie in het management moest ambiëren, maar dicht bij mezelf moest blijven en iets moest doen waar ik blij van werd. Op dat moment dacht ik: “Maar wat dan wel???”.  Achteraf was dat het beste advies wat hij me had kunnen geven. Het is wel een van de adviezen die ik heb meegenomen om voor mezelf te starten. Iemand anders gaf weer als raad mee: “FOCUS” en ook dat was heel leerzaam. Mind u, op dat moment wist ik nog niet dat ik anderhalf jaar later mede-eigenaar zou worden van een Webdesign Bureau.

Impact

 Wat mij van de tussentijd is bijgebleven is de willingness en de tijd die mensen mij gegeven hebben toen ik op zoek was. Het is voor hen misschien iets heel kleins, maar had voor mij veel impact.

Ik vond het toen erg fijn dat mensen de tijd voor me namen en ook voor me op zoek waren. Dank jullie wel: u know who u are!!

Het grappige is dat de laatste tijd steeds meer mensen mij benaderen om met ze mee te denken qua zoeken naar een nieuwe baan of aanpakken van een nieuw project.

Bij deze 10 concrete punten voor als er mensen om advies vragen, als ze behoefte hebben aan een klankbord of “weer eens zijn afgewezen”.

 1. Zelfvertrouwen boosten

Allereerst aangeven dat het niet (altijd) aan hem of haar ligt! Zie het zoeken naar een baan als verliefd zijn. Je bent misschien wel verliefd op de ene specifieke baan, maar het moet natuurlijk wel wederzijds zijn, wil het in een (langdurige) relatie uitmonden. Als er geen klik is aan werkgeverskant is er geen klik. Het ligt dus niet aan jou. Uiteraard kun je wel van alles doen om die klik te beïnvloeden (zie volgende blog over wat je als werkzoekende kunt doen), maar uiteindelijk draait het erom of er een match is of niet. Vat het dus niet al te persoonlijk op en laat het je zelfvertrouwen en wat je te bieden hebt, geen knauw geven. Hoewel het natuurlijk nooit leuk is als je niet wordt uitgekozen (I’ve been there..).

Zie het zoeken naar een baan als verliefd zijn!

 

2. Maak tijd!

Je hebt altijd wel tijd om ergens een kopje thee of koffie te gaan drinken en misschien door je andere manier van denken of een andere invalshoek, mensen te inspireren iets daadwerkelijk te ondernemen. Zo heb ik vandaag contact gehad met een van mijn voormalige Communicatie deeltijd studenten van Hogeschool InHolland, die weer helemaal geïnspireerd raakte en vol ideeën zat nadat ik haar wat concrete tips gaf om wat meer zichtbaar te worden. En daar raak ik dan ook weer geïnspireerd door om deze blog af te maken die ik al maanden geleden geschreven had! 😉

drinking coffee

 3. Wees benaderbaar

Het is als werkzoekende niet makkelijk om iemand te benaderen, dus wees benaderbaar. Het is een kleine moeite iemand aan iemand anders uit je netwerk te koppelen. Voeg de ander toe aan je LinkedIn account en laat hem/haar naar je contactlijst kijken. Wie weet zit daar wel iemand bij die interessant voor de ander zou kunnen zijn. Een warme aanbeveling werkt altijd beter dan koud op iemand afstappen.

 

4. Netwerkbijeenkomsten

Als (nieuw) werkzoekende ben je misschien “‘out of the loop” als het gaat om netwerkbijeenkomsten of is het moeilijk om daar tussen te komen. Vraag iemand mee als je weet dat het voor de ander interessant zou kunnen zijn. Als je zelf niet naar een bepaalde uitnodiging kan, bekijk dan in je netwerk wie er dan ook voordeel van zou kunnen hebben.

 

5. Waar ben je naar op zoek?

Voor werkzoekenden is het ook handig om na te denken en aan te geven waar ze naar op zoek zijn. Voor mensen met een groot netwerk is het dan makkelijker je aan iemand te koppelen. Maak een profiel van jezelf, waarin je duidelijk aangeeft wat voor baan je zoekt, waar je interesses liggen en wat je nog meer aanspreekt.

 

6. Review schrijven

Schrijf een testimonial of recommendation als je degene kent of met ze samen gewerkt hebt. Via LinkedIn is het makkelijk een recommendation aanvraag uit te sturen naar verschillende mensen in je netwerk.

 

7. Herschrijf ‘t CV

Bekijk en/of herschrijf het CV. Ik kom heel veel mensen tegen van wie het CV verouderd is en wel een update qua inhoud of uiterlijke vormgeving kan gebruiken. Ik heb verschillende CV’s herschreven van mensen die een hoop werkervaring hadden of interessante nevenactiviteiten, freelance werkzaamheden of skills en hobby’s die niet duidelijk naar voren kwamen in het CV. Ik kwam ook hele droge CV’s tegen die met een goede profiel foto, motto of kleurig randje er al wat meer uitspringen.

 

8. Bekijk sollicitatiebrieven

Bekijk ook sollicitatiebrieven. Twee paar ogen zien altijd meer dan een. Misschien ben je net iets meer op de hoogte als het gaat om bepaalde functie eisen. Je kunt aangeven dat het meer is dan alleen het opsommen van de functie eisen waar je vooral aan voldoet. Geef opbouwende feedback waardoor zo’n brief er wat meer uitspringt, bv door al in de eerste regel de interesse op te wekken volgens het AIDA model.

 

9. Snuffel

Ben je in de positie om een snuffelstage of onbetaalde werkplek aan te bieden, bied het aan. Niets is zo lastig om als werkzoekende hier zelf om te vragen. Of koppel mensen aan anderen uit je netwerk waarvan je weet dat ze om extra werkkracht zitten te springen, maar het zich niet kunnen veroorloven. Een win-win situatie lijkt me.

 

10. Be positive!!!

Het is best lastig positief te blijven als je aan het solliciteren bent en afwijzing na afwijzing krijgt, dus informeer regelmatig hoe het gaat, of je nog iets voor ze kunt betekenen en stuur eens een positieve quote of iets dergelijks op.

Shoot for the moon even if you you'll end among the stars

Al met al zijn deze 10 punten een kleine moeite en als je er goed over nadenkt, kun je meer doen dan je denkt en heeft het ook écht meer impact dan je denkt!

 

Hebben jullie nog tips die ik kan toevoegen? Laat het me hier even weten!

 

© Cynthia Telting | Code#id Webdesign

Kleiner Cynth met brilCynthia Telting is samen met Sidekick Elita Vijverberg eigenaar van Code#id Webdesign, waar ze met name de Marketing Communicatie kant voor haar rekening neemt en Elita het Webdesign gedeelte. Ook zijn ze van plan Digitale trainingen te geven onder de naam Digi Dames (website nog Under Construction).  Inmiddels hebben ze ook een nieuw concept: Snel een Professionele Website Nu waarbij je al vanaf € 23,43 websites kunt leasen!

Cynthia (be)schrijft voor Inspiration Network wat, naast passie voor haar werk haar nog meer bezig houdt.

About The Author

© Cynthia Telting Cynthia Telting is Director & Coördinator Marketing/Communicatie van Fàced Websolutions, het ICT bedrijf waarmee haar eigen bedrijf Code#id Webdesign (samen met Elita Vijverberg opgericht) is gefuseerd. Ook zijn ze van plan Digitale trainingen te geven aan vrouwelijke startende ondernemers onder de naam Digi Dames (website nog Under Construction). Cynthia geeft als externe docent ook graag (gast)colleges op diverse Hogescholen over o.a. Communicatievaardigheden (m.n. Presentatievaardigheden), Communicatieplanning, Trendwatching & Conceptontwikkeling en Ondernemerschap. Cynthia is een gecertificeerd Online Coach volgens de Ontwikkelingsgerichte benadering bij het Online Coach Centrum. Cynthia (be)schrijft voor Inspiration Network wat, naast of dankzij passie voor haar werk, haar nog meer bezig houdt.

Leave a Reply