“I do it for the culture! Mijn liefde voor cultuur gaat zo diep als het begrip breed is. Muziek, kunst, boeken, rituelen en gebruiken I love it all! In mijn columns deel ik mijn perspectief op cultuur. Wat kunnen wij vandaag nog leren van onze artistieke helden? Wat zijn de boodschappen in popcultuur? En hoe heeft het invloed op mijn leven?” – Grace Wong

Als jongste uit een gezin van vijf groeide ik op in een huis vol gezelligheid. Wat ik me nog maar al te goed kan herinneren is dat mijn broer en zussen muziekfans waren. Mijn broer was bijvoorbeeld, ik bedoel ís een grote fan van de King of pop, Michael Jackson. De muziek was een beleving an sich maar waar ik vooral van onder de indruk was, waren de videoclips. Die obsessie die ik had met beeld, is nooit meer overgegaan. Tegenwoordig kan ik mijn verslaving voeden op platformen als YouTube, Instagram en Pinterest die mij de mooiste visuals van de wereld laten zien. En zo is gek genoeg 10 minuten door Pinterest scrollen voor mij een ultiem zen-momentje.

Urenlang videoclips kijken decoderen en daar dan presentaties over houden. Hou op, I loved-d-d-d it!

Voor mijn afstuderen deed ik een minor Visual Culture. Het was alles wat ik wilde en meer want ik leerde beter te kijken naar beelden. Wat communiceer je met je beeld, wat zegt dit beeld nou echt?
Urenlang videoclips kijken, decoderen en daar dan presentaties over houden. Hou op, I loved-d-d dit! Er zijn in mijn ogen een hoop talentvolle filmregisseuses die het noemen waard zijn. Maar gelukkig komen er dagelijks meer bij. Er zijn twee vrouwen waar ik erg naar opkijk en die op dit moment verschil maken in beeld. Dat zijn Melina Matsoukas daarover in mijn volgende column meer en Ava Duvernay, voor nu wil ik je meer vertellen over Ava.

Eenmaal op de set raakte ze geïnspireerd en dacht: Dat wil ik ook doen!

Ava was al haar hele leven dol op films en werkte bij een film PR bureau. Ze had zelf nooit gedacht dat ze films zou kunnen maken en dacht met deze baan zo dicht mogelijk in de buurt van filmssets te kunnen komen. Eenmaal op de set raakte ze geïnspireerd door het werk van de regisseur en dacht, dat wil ik doen! Ze observeerde elke keer weer de regisseur en besloot te werken aan haar dromen.

Duvernay kreeg als eerste Zwarte vrouw een Golden Globe nominatie.

In 2008 maakte ze haar regiedebuut met de documentaire This is Life, gevolgd door Middle of nowhere. Hard werken loont want in 2014 kreeg Duvernay als eerste Zwarte vrouw een Golden Globe nominatie. Als je in jezelf gelooft dan kan je het waarmaken zegt Ava. Inmiddels heeft zij samenwerkingen op haar naam staan met niemand minder dan Oprah Winfrey , Sadé Adu, Beyonce en meer.

Ava kreeg ook als eerste Zwarte vrouw een productiebudget van 13 miljoen om de film A wrinkle in time te maken. Als Angela Yee haar in een interview bij de Breakfast Club vraagt naar wat ze daarvan vindt, heeft Duvernay daar een duidelijke mening over.

“Het is bitterzoet want ik weet dat het niet ligt aan wat ik doe. Er zijn al heel lang Zwarte filmregisseuses die geweldig werk afleverde.”

‘’Ik snap het dat er een soort trotsheid bij komt kijken dat ik de eerste Zwarte vrouw ben die deze kans krijgt. Maar als ik zelf aan de industrie denk, vraag ik me af of zij zich niet schamen. Schamen jullie je niet dat het 2018 is we spreken van de eerste Zwarte vrouw die dit doet? Het is bitterzoet want ik weet dat het niet ligt aan wat ik doe. Er zijn al heel lang Zwarte filmregisseuses die geweldig werk afleveren. Het gaat erom dat de industrie er nu pas voor kiest om aandacht aan zo iemand als ik te besteden.’’

Het volledige interview is hier terug te luisteren:

For the culture,

Grace

About The Author

Mara
Editor in Chief

Mijn naam is Mara Michels. Ik ben de ceo van www.iloveinspiration.nl, www.inspirationnetwork.eu en www.maramichelspr.com. Ik geniet van inspiratie in de breedste zin van het woord. Via mijn platformen promoot ik ondernemers, projecten en producten die een positieve verandering brengen in de maatschappij. Daarnaast help ik ondernemers, studenten, performers en coaches hun zichtbaarheid te vergroten bij hun ideale doelgroep middels strategiesessies. Ik ben met www.inspirationnetwork.eu begonnen om positief nieuws te delen vanuit verschillende windstreken en mensen te verbinden vanuit verschillende culturen. Momenteel bereiken wij ruim 20.000 vrouwen (60%) en mannen (40%) via onze verschillende kanalen. Wil jij ook gepromoot worden mail mij dan via maramichels@inspirationnetwork.eu.