Hoe ga jij om met je emoties? 

Wanneer mensen niet precies begrijpen waarom ze emotioneel worden (verdrietig, boos, gefrustreerd, eenzaam, jaloers, afgewezen, etc.) vinden ze al snel dat die emoties ‘onterecht’ zijn. Het ego komt dan met oordelen, zoals: overdreven, kinderachtig, niet reëel, onredelijk, waardoor emoties geen ruimte krijgen en er niks wordt verwerkt. Ervaringen verwerk je echter door het uiten van alle emoties die ermee te maken hebben.

Maar wil je échte vrijheid ervaren, dan zal je ook de pijn moeten aangaan. De één kan niet bestaan zonder de ander. Dan wordt het tijd om verantwoordelijkheid te nemen voor alles wat je raakt, pijn doet, waar je je over opwindt of aan ergert. Zodat je kan voorkomen dat het je in de toekomst wéér zal raken. Als je dan een soortgelijke situatie tegenkomt zal je er veel neutraler instaan.

 

4 tips om met emoties om te gaan:

1: Laat de emotie toe, ervaar hoe deze toeneemt. Keep breathing. it’s OK to have feelings. Onderdruk of verstop je gevoelens niet

2: Acceptatie: accepteer je emoties, vecht er niet tegen.Door je emoties te accepteren, wordt het voor jezelf duidelijk wat er in je omgaat, wat de oorzaak daarvan is en óf en hóe je daarop wil reageren. Door JA te zeggen tegen je emoties, laat je je weerstand ertegen los en ben je in staat je angst ervoor te overwinnen.

3: Verwelkom die emoties zo goed mogelijk en durf de pijn te voelen. Onderzoek wat je precies voelt en waarom, maar ook wat voor effect het heeft op je lichaam. Probeer er geen invloed op uit te oefenen, laat de emotie gewoon op zijn natuurlijke beloop.

4: Time to heal!: Zoek een afleiding en stop al je emoties daarin. Bijvoorbeeld schilderen, schrijven of toneel spelen. Maar ook yoga of sporten zijn een goede optie. Hierdoor breng je jezelf tot rust en kan je leren omgaan met je emoties. 

 

Sharing is caring!

Love,

Diana  

Leave a Reply