Het album ‘Everything is love’ werd op zaterdag 16 juni onaangekondigd uitgebracht. Beyonce en Jay Z lanceerde hiermee ook de videoclip ‘Aspeshit’ wat opgenomen is in het Louvre. In dit nummer kaarten The Carters de machtsverschillen tussen Zwart en Wit aan. Tevens laat het duo hiermee zien welke rol kunst speelt in deze nog steeds actuele thema’s.

 

Kunst, machtposities en vrouwenemancipatie worden onder de aandacht gebracht in het nummer ‘Apeshit’.

In de videoclip is te zien hoe klassieke kunstwerken nog steeds een belangrijke rol spelen in deze thema’s. Zoals bijvoorbeeld ‘Portrait d’une négresse’, een portret uit 1800. Dit portret is zes jaar na de afschaffing van de slavernij in de Franse koloniën gemaakt. Dit was ten tijde van de Franse revolutie.

De Franse kunstschilderes Marie-Guilemine Benoist, brak met de gewoonte om gekleurde mensen met exotische kostuums en achtergronden af te beelden. Het schilderij symboliseert daarmee de emancipatie van gekleurde mensen.

Maar ook wordt er ingegaan op actualiteiten zoals ‘Taking a knee’. In Amerika knielden footballspelers uit protest tegen het politiegeweld en tegen racisme. In de clip is het beeld Hermès te zien dat zijn sandaal vastmaakt en daarvoor knielt. In het volgende shot zijn gekleurde mannen te zien die hetzelfde doen voor Hermès. Hiermee wilt het duo bewustwording creëren voor de verschuiving in machtsverhoudingen.

Beyonce, de Mona Lisa van deze tijd en Jay Z proberen met ‘Apeshit’ het perspectief van mensen veranderen. Door de link te maken tussen het heden en het verleden.

Decoded by Grace Wong