Pas geleden speelde ik een kaartspel voor een kennismaking op stage. Mijn begeleidster haalde een snoezig kaartspel uit haar kast, legde ze op tafel en zei: “Pak een kaart die het beste bij jou past.” Het kaartspel had geen traditioneel doel van winnen en verliezen. In dit kaartspel wint iedereen. Iedere deelnemer wint informatie over een ander en zichzelf. Wat voor kaarten waren het? Kaarten met gevoelens er op. Er lagen 40 verschillende kaarten op tafel en een groene kaart met groene hartjes, een smiley gezicht en de tekst: “We maken allemaal fouten”. Het gesprek dat volgde nadat iemand vragen van zijn emotiekaart oplas was bij ieder persoon heel persoonlijk en mooi. Zo werd ik geïnspireerd om een blog over mijn gekozen emotie te schrijven.. Bij deze

“Dus hoe vergeef ik iemand?”

Als eerst zou je afstand moeten doen van het probleem of waar jij iemand voor moet vergeven. Probeer het te bekijken als een onpartijdige scheidsrechter. Wat heb jij fout gedaan? Misschien ben je toch even te ver gegaan omdat je boos was, of maakte je niet op tijd duidelijk dat jou iets dwars zat. Het is een erg moeilijk proces, zelf heb ik de kunst ook niet geperfectioneerd, maar ik doe wel mijn best. Probeer in te zien dat het persoon waar jij boos op bent ook een mens is met gevoel, zijn/haar eigen redenen en leven. Dat betekent niet dat je hun gedrag een ‘free pass’ moet geven. Nu je alles zo redelijk mogelijk hebt opgesteld, vraag jezelf af: “Wat kan ik hier aan doen?”

Als je het aan mij zou vragen zou ik zeggen: “Schrijf alles op als een brief aan het persoon wie jij wilt vergeven” Maak het niet een brief gevuld met haat en woede.

Probeer zo netjes mogelijk uit te leggen waar jij mee zit. Dit mag erg lang duren, neem je tijd. Ben je klaar met het schrijven? Laat de brief liggen of verstuur de brief. Nu ben je van alles af. Als je de brief verstuurd zal je je daarna opgelucht voelen. Alles waar je mee zat, is nu bij de ander. Neem nu een moment rust voor jezelf.

Als je naar bed gaat, wees niet kwaad. Wat is gebeurd, is gebeurd. Laat het achter je. Vergiffenis is niet alleen voor de ander, maar ook voor jezelf. Neem een pauze van het persoon die vergeven wordt. Kom tot jezelf. Laat alle emotie zakken. Neem tijd.

Uiteindelijk om iemand te vergeven is je loskoppelen van de negatieve emotie en geef het tijd. Laat het een les zijn voor de volgende keer. Vergeet niet wat er is gebeurt voor in de toekomst. Je bent nu een wijzer persoon en je hebt iemand vergeven.

Welkom in een nieuw hoofdstuk van je leven.

About The Author

Sebastiaan Paap

Leave a Reply