We zijn er bijzonder goed in en vinden het vaak moeilijk om te stoppen: piekeren. Het gaat maar door en gaat maar door. Je zou wel op de stop knop willen drukken maar je weet hem niet te vinden. Juist. Dat gevoel ken ik maar al te goed. Een brein dat maar niet opgeeft en je enorm uitput. Wil jij weer de baas zijn van je gedachten? Het ordenen en loslaten begint hier.

Piekeren vraagt veel energie, je wordt er vaak moe of zelfs lusteloos van. Dat wil je natuurlijk tegengaan. Het is daarom belangrijk om je gedachten onder controle te krijgen. Het mag dan misschien wat moeite kosten, maar het is belangrijk om regelmatig eens al je gedachten van je af te zetten. Maar hoe doe je zoiets? Op www.sochicken.nl kwam ik een artikel tegen dat me allerlei interessante manieren en feitjes liet zien.

 

Pen, papier en schrijven maar

Ordenen om je gedachten, problemen en gebeurtenissen van een afstandje te bekijken. Erg efficiënt als jij vaak verdwaald raakt in je eigen gepieker. Er zijn verschillende manieren om met pen en papier weer inzicht te krijgen in je gedachten. Één manier daarvan is een zogenaamde ‘braindump’. Het is technisch gezien een mindmap. Het is slim om te beginnen met een hoofdvraag. Denk aan vragen als: ‘Wat staat mijn geluk in de weg?’, of ‘Waarom kom ik steeds terug bij hetzelfde punt?’.  Zodra je een vraag hebt opgeschreven, komen er allerlei gedachten naar boven. Het is belangrijk dat je deze allemaal rondom de vraag opschrijft. Denk je dat je klaar bent met denken? Stop dan niet, maar ga al je opgeschreven bevindingen groeperen. Zo heb jij een duidelijk overzicht van al je gedachten.

Een andere manier is om een tijdlijn te maken met alle gebeurtenissen in je leven. Van je geboorte tot aan het heden. Zo kan jij van een afstand bekijken wat er allemaal op je pad is gekomen en wat zich misschien nog eens gaat herhalen. Op deze manier kun je voor jezelf bedenken of bepaalde dingen het waard zijn om je druk over te maken.

En last but not least: Schrijf al je gedachten uit. Niet een selectie, maar alles wat in je opkomt. Echt. Alles. het is een oefening voor jezelf dus je hoeft niet te letten op een samenhang of opbouw van een zin. Begin gewoon met schrijven en laat je gedachten maar vloeien. Het is een dagboek om je hoofd leeg te maken. Lees het terug, of kom er gaandeweg achter wat je dwars zit.

 

Stilte, rust, mediteren

Dacht jij net als ik dat tien minuten mediteren genoeg was? Nou, nee dus. Blijkbaar heb je minimaal 20 minuten nodig om helemaal tot rust te komen en optimaal te kunnen focussen. De eerste paar minuten zullen er juist enorm veel gedachten zijn en kun je je moeilijk focussen op je ademhaling, maar hoe langer je de tijd neemt hoe rustiger je hoofd zal worden en hoe beter jij op je ademhaling kan letten. Het kan zelfs zijn dat je emotioneel wordt omdat je gevoelens eindelijk de kans krijgen om door te dringen.

 

Spreek het uit

Heb eens een goed gesprek met iemand die altijd voor je klaar staat. Het lucht enorm op om alles er even uit te gooien en om iemand te hebben die naar je luisterd. Door je gevoelens uit te spreken krijg je vaak een helder beeld van al je gedachtes. Praten werkt eigenlijk hetzelfde als schrijven, zeker de moeite waard dus.


Info bron: https://sochicken.nl/hoofd-leegmaken

About The Author

Femke Schreuder

Mijn ei kwijt kunnen, dat is waar het bij mij om gaat. Toon Tellegen, mijn favoriete dichter, noemde een van zijn dichtbundels 'Daar zijn woorden voor'. Zo voel ik dat ook. Woorden zijn een uitlaatklep en ik kan alles wat ik voel woord voor woord uit- spreken, schrijven, typen. Mijn favoriete dingen in het leven? Romantiek, humor, muziek, schrijven en mooie foto's bekijken.

Leave a Reply